10 zasad budowania wizerunku firmy


10 podstawowych zasad budowania wizerunku firmy

Jak sprawić, aby inni widzieli Twoją firmę Twoimi oczyma?

Każdy z nas był kiedyś na spotkaniu networkingowym czy towarzyskim. Wyobraź sobie, że mając szansę na opowiedzenie czegoś ciekawego o sobie, milczysz przez całe takie spotkanie. Co będzie można o Tobie powiedzieć wyłącznie na podstawie obserwacji i informacji od innych osób? Wiesz przecież, że jesteś wartościową, doświadczoną, ciekawą osobą, jednak prawdopodobnie zostaniesz oceniona przez pryzmat swojego milczenia. Tak też jest z firmami, które nie komunikują się na swoim rynku. Oferują wysokiej jakości produkty lub usługi jednak nie są postrzegane w taki sposób, w jaki by chciały. Jak więc świadomie budować wizerunek firmy tak, aby inni widzieli ją taką jaką jest naprawdę?

  1. Dokonaj analizy

    Paradoksalnie – jeśli firma nie prowadziła świadomych działań komunikacyjnych, nie oznacza to, że nie można określić jej wizerunku. Każde działanie, które spotyka się z odbiorem otoczenia, klientów, pracowników, mediów czy konkurencji, tworzy wizerunek firmy. Budowę wizerunku należy rozpocząć od przeanalizowania w jakim punkcie firma jest obecnie. Jak wygląda komunikacja firmy, jak widziana jest przez swoje otoczenie? Źródłem informacji będą pracownicy, partnerzy biznesowi, klienci, konkurencja. Warto zapoznać się także z powodami ewentualnych reklamacji, z opiniami o firmie w internecie i na rynku. Zastanów się też gdzie jest firma w odniesieniu do swojej konkurencji. Co ją od niej odróżnia? Dobra analiza obecnej sytuacji to solidny punkt wyjścia do stworzenia strategii działania i wdrożenia zmian.
  1. Stwórz strategię
    Strategia powinna zawierać jasno określone wartości firmy i jej misję zgodną z rzeczywistością. Nie zastanawiaj się jak budować komunikaty firmy, aby stworzyć konkretny jej wizerunek. Zacznij od działań, które będą jego świadectwem, a następnie zajmij się informowaniem o nich. Budowanie wizerunku to nie sztuczna kreacja, a przemyślana prezentacja tego, co w firmie jest najlepsze.

Zadaj sobie pytania:

– Jaka jest moja firma?
– Jaką misję realizuje? Jakie ma wartości?
– Jak chciałabym, aby moja firma była odbierana przez otoczenie?
– Kim jest mój Klient? Co jest dla niego ważne?
– Gdzie jest mój Klient? Gdzie szuka informacji?

  1. Opieraj się na wartościach

    Wyznawane wartości powinny być istotnym elementem budowania wizerunku firmy. W 2016 roku Okaeri Consulting przygotowało raport nt. znaczenia wartości w życiu zawodowym. Wynika z niego jasno, że zarówno dla pracowników jak i pracodawców wartości w życiu zawodowym są ważne. Dotyczy to nie tylko wartości osobistych, ale także tych komunikowanych przez firmę. Fakt, że firma jasno opiera się na konkretnych wartościach ma znaczenie przy zawieraniu współpracy biznesowej i poszukiwaniu pracowników. Budowa wizerunku oparta na prawdziwych wartościach pozwala na wiarygodny odbiór firmy.

  2. Bądź tam gdzie Twój Klient

Określ gdzie jest potencjalny klient firmy. Co lubi robić, jak spędza czas, jakie treści go interesują, gdzie szuka informacji? Jakie magazyny, portale i blogi odwiedza? Gdzie bywa? Z jakich mediów społecznościowych korzysta i w jaki sposób? Należy prezentować firmę tam, gdzie pojawia się klient. Odpowiedź na powyższe pytania pomoże określić jakie drogi i miejsca komunikacji należy wybrać.

  1. Bądź online, bądź czujny 

Social media stały się głównym narzędziem komunikacji. Gwarantują szybką i przejrzystą wymianę informacji. Jeśli tam jest klient, profil na Facebooku, Instagramie czy Snapchacie jest koniecznością. Część firm z powodzeniem przenosi ciężar obsługi klienta i sprzedaży do social mediów. Warto pamiętać, że tam liczy się czas reakcji, umiejętność wyczucia i wykorzystania pojawiających się trendów (real time marketing), a w razie czego szybkie zareagowanie na sytuacje kryzysowe. Lubiane i popularne dziś social media to świetne miejsce do informowania o ofercie i budowania wokół marki unikalnego wizerunku, jednak warto pamiętać, że nie jest to narzędzie dla każdego rodzaju biznesu.

 

 

  1. Zadbaj o atrakcyjny wizualnie przekaz

    Mówi się, że dobra treść zawsze się obroni. Przy takiej ilości konkurencyjnych informacji apetyczny i przyciągający uwagę przekaz graficzny jest ogromnie istotny. Trzeba zadbać o spójność wizualną wszędzie tam gdzie pojawia się firma, zarówno online jak i offline. To jeden z czynników, który wpływa na budowanie rozpoznawalności i zaufania do firmy.

  1. Bądź ekspertem
    Nie ma lepszej drogi do budowania wizerunku niż poczucie u klienta, że firma „zna się na rzeczy”. Taka firma może budować swój wizerunek dzieląc się ekspercką wiedzą poprzez udzielenie się w mediach czy na konferencjach. Koniecznym jest, aby za tworzonym wizerunkiem stała prawdziwa wysoka jakość, wiedza i doświadczenie. Nawet najlepszy tzw. „Pijar” będzie niczym w starciu z rzeczywistością. Tylko prawdziwe działania i rzetelni eksperci mogą budować mocny, wiarygodny wizerunek firmy.
  2. Twórz wartościowe treści

    Przy dużej konkurencji, poza podstawą ofertą warto dostarczać klientowi dodatkowych, wartościowych treści. Przykładem może być edukacyjny blog firmowy z praktycznymi poradami, cykl artykułów w magazynach, e-book dodawany przy zapisie na newsletter informacyjny czy prowadzona grupa dyskusyjna na Facebooku, gdzie co jakiś czas potencjalny klient otrzymuje drobne porady i wsparcie. Wszystko to w zależności od skali i specyfiki prowadzonego biznesu i grupy docelowej.

  1. Stawiaj na relację
    Sprzedaż i  realizacja celów biznesowych jest kluczowa dla rozwoju firmy. Czasem jednak przysłaniają one drugą stronę – klienta. Komunikacja wizerunkowa jest dialogiem, nie powinna mieć więc tylko funkcji informacyjnej. Dialog to też pytanie o potrzeby, wymagania, uważne słuchanie dobrych i złych opinii i odpowiadanie na nie. W zamian Klienci potrafią odwdzięczyć się zaangażowaniem w działania firmy i lojalnością wobec marki.
  1. Kochaj to co robisz

    Jeśli wybrałeś tą konkretną działalność mam nadzieję, że jest to wybór z miłości. Kochając swój zawód mamy znacznie większe szansę na powodzenie także w jego komunikacji. Znamy to odrobinę zazdrosne spojrzenie na prawdziwie zakochanych – nie tak ostentacyjnie, ale tak naprawdę. Szczerego uczucia nie da się zagrać. Taka para, często zupełnie nieświadomie, jest na językach wszystkich zafascynowanych nimi znajomych. Pomimo wszystkich przeciwności, kochaj swoją firmę i nie bój się tego okazywać wśród ludzi, a zobaczysz jak szybko zauroczysz nią potencjalnych klientów.

 


 Chcesz dowiedzieć się jak budować wizerunek Twojej firmy lub Twojej marki osobistej? Potrzebujesz eksperckiego wsparcia w komunikacji? Zapraszam do kontaktu.